مجیک فالوور

مجیک فالوور | خدمات شبکه های اجتماعی

آرون بانک

آرون مارکت

stp trading

STP Trading

سئو چیست ؟ کاربرد سئو چگونه است ؟ (کاملترین مقاله سئو)
جدید

سئو چیست ؟ کاربرد سئو چگونه است ؟ (کاملترین مقاله سئو)

12 ژانویه 2021

بدون دیدگاه

سئو چیست اولین سوالی است که برای دو گروه افراد پیش می آید.

یکی کسی که به دنبال آموزش سئو است؟

یکی برای کسی که وب سایت دارد و به تازگی متوجه شده به خدمات سئو نیاز دارد؟

تعریف و معنی) SEO به فارسی سئو) متفاوت است. سئو یا SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization است. فارسی آن می شود : بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو.

به زبان خودمانی یعنی ساختار سایت را به گونه ای بچینیم که هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو، خوش آیند و قابل درک باشد.

محتوای موجود در این ساختار باید به گونه ای باشد که الگوریتم های موتور جستجو (از این به بعد گوگل را نماینده تمام موتورهای جستجو معرفی می کنیم.) آنچه را برای رتبه دهی نیاز داشته باشند را دریافت کنند.

همچنین، کاربر یا بازدیدکننده سایت هم از آن محتوا بهره خود را ببرد، طوریکه یک از طریق به اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی یا اشتراک لینک در سایت ها با دیگران به اشتراک بگذارد. صفحه را ذخیره کند و دوباره به آن صفحه و سایت سر بزند.

سئو و رنکینگ

سئو چگونه کار میکند ؟

با پیشرفت تکنولوژی در جامعه، امروزه افراد برای انجام دادن بیشتر کارهای خود (مثل خرید کردن، گرفتن ویزیت پزشک،گرفتن مشاوره از وکیل و …) از اینترنت استفاده می­کنند، باید به فکر آنلاین کردن کسب­ و کار خود باشید.

یک مثال و مفهوم از سئو به زبان ساده :

شما محصولاتی برای فروش دارید! فرض کنید شما یک مغازه دار هستید یا ارائه دهنده یک نوع از خدمات هستید (مثلا : وکیل یا دکتر یا تعمیرکار و… )و یا یک شرکت دارید و به دنبال فروش محصولات خود هستید،اولین کار این است که بازاریاب هایی باید استخدام کنید تا بتوانند محصولات شما را تبلیغ کنند و شما به درآمد برسید ! (حالا بماند که نحوه کار بازاریاب های شما چگونه است و یا محصولاتی که فروخته شده نقدا مبالغش به حساب شما در آخر به راحتی میرسد یا خیر)

و اگر به دنبال تبلیغات وسیع باشید حتما باید بدانید که چه هزینه های زیادی را برای تبلیغ محصول و یا خدمات خود باید صرف کنید.
و مهمتر از همه اینکه شما محدود هستید !! چرا ؟ چون در یک منطقه خاص میتوانید فعالیت کنید !

پس اگر به فکر ارتقائ برند و فروش بیشتر هستید باید در مرحله اول یک سایت طراحی کنید.

بعد از آن سایت شما سئو میشود و به صدر موتورهای جستجو همانند گول میآید و از سراسر کشور و حتی در کل دنیا برند و محصول شما توسط کاربران هدف دیده میشود . این یعنی فروش چندین برابر !! پس متوجه شدید که کار سئو چیست .

بازاریابی سئو چیست؟

چون سئو روشی است که با آن به مشتریان هدف خود دسترسی پیدا می کنیم، می توان سئو را روشی برای بازاریابی دانست. روشی که به آن بازاریابی درونگرا گفته می شود.

بازاریابی سئو یعنی شما با استفاده از روش ها و ترفندهای سئو سایت، از طریق موتورهای جستجو به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید.

بیاید مفهوم سئو را بیشتر باز کنیم.

خزیدن یا crawling در سئو چیست؟

گوگل برای رتبه دادن به صفحات ابتدا باید آن ها را کشف کند. گوگل برای کشف صفحات از یک سری برنامه کامپیوتری به اسم خزنده crawler یا ربات استفاده می کند. این ربات ها برای شناسایی تغییرات صفحات قدیمی و کشف صفحات جدید، کل وب را می‌خزند.

به این ربات ها یا خزنده ها، عنکبوت یا spider هم گفته می شود.

فهرست بندی یا indexing در سئو چیست؟

اطلاعات صفحات شناسایی شده توسط ربات های گوگل سپس وارد چندین دیتابیس بسیار بزرگ گوگل شده و در آنجا بر اساس الگوریتم هایی طبقه بندی می شوند.

یک راه ساده برای اینکه بفهمید صفحه شما توسط گوگل ایندکس شده یا نه، وارد کردن عبارت site: در پشت آدرس صفحه مورد نظر و جستجوی آن در گوگل است. به صورت زیر:

Site:seorooz.net/what-is-seo/

اگر نتیجه ای به شما نمایش داده شد، یعنی گوگل صفحه مورد نظر را ایندکس کرده. در غیر این صورت باید منتظر ربات گوگل بنشیند.

الگوریتم در سئو چیست؟

گوگل (و دیگر موتورهای جستجو) از یک سری الگوریتم استفاده میکند. الگوریتم را مانند یک کامپیوتر یا ماشین حساب پیشرفته در نظر بگیرید که تعداد زیادی ورودی می گیرد و با یک سری فرمول، محاسبه می کند که یک صفحه چه کیفیتی دارد.

سپس هر الگوریتم خروجی خود را وارد یک الگوریتم دیگر به نام الگوریتم هسته گوگل می‌کند و این الگوریتم تعیین می کند که هر صفحه چه رتبه بندی و رنکنیگی Ranking باید داشته باشد.

این ورودی ها مواردی مانند محتوای صفحه، تیتر و عنوان صفحه، لینک های موجود در صفحه، رفتار کاربر داخل صفحه و … است.

به این ورودی ها فاکتورهای سئو می گویند و از طریق ربات های گوگل در اختیار الگورتیم های گوگل قرار می گیرند.

برای رتبه گرفتن در صفحه جستجو باید حداکثر این فاکتورها نسبت به رقبای شما را داشته باشید. کار یک متخصص سئو این است که این فاکتورها را به گوگل بخوراند!

میتوان این فاکتورها را در سه دسته عمومی قرار داد.

ارتباط یا Relevancy در سئو چیست؟

هر صفحه برای اینکه رتبه بگیرد باید با عبارت جستجو شده مرتبط باشد. البته عبارت “عبارت جستجو شده” خیلی درست نیست. درواقع چیزی که درست است، انگیزه جستجو است.

فرض کنید کاربر صندلی ماشین را جستجو میکند. گوگل باید به کاربر کدام یک از موارد را نشان دهد؟

صفحاتی از فروشگاه های اینترنتی درباره “صندلی ماشین کودک”

چند پست وبلاگی درباره راهنمای خرید “صندلی ماشین کودک”

صفحاتی از فروشگاه های اینترنتی که لوازم خودرو را می فروشد

گوگل بر اساس جستجوهای قبلی شما و دیگر کاربران، مکان و زمان جستجوی شما، و عبارت جستجو شده شما، حدس میزند که به دنبال کدام یک از موارد بالا هستید.

درواقع گوگل انگیزه شما را حدس میزند. انگیزه شما میتواند خرید کالا باشد. یا تحقیق درباره کالایی خاص باشد، یا آیا به دنبال سایت خاصی می گردید. البته انگیزه های سرچ از این موارد هم بیشتر است.

غیر از انگیزه، گوگل به مکان شما هم نگاه می کند. گوگل می بیند که آیا شما در شیراز هستید، یا تهران یا نیویورک. بر این اساس ممکن است یک سری کسب و کارهای مرتبط با جستجوی شما را به صورت نقشه در صفحه جستجو نشان دهد.

حتی جستجوهای قبلی شخص شما نیز ممکن است روی نشان دادن نتایج به شما تاثیر داشته باشد.

گوگل برای اینکه بفهمد که صفحه شما مربوط به کدام انگیزه است به یک سری موارد نگاه می کند. چندتا از این موارد المان های درون صفحه هستند. مواردی مثل:

عنوان یا تایتل صفحه، هدینگ های موجود در صفحه، متن داخل صفحه، لینک های موجود در صفحه، لینک هایی که از دیگر صفحات آن سایت یا دیگر سایت ها به این صفحه داده شده، تصاویر تگ آلت تصاویر. متن دور تصاویر و ویدئوها و…

گوگل در این موارد به دنبال نشانه‌هایی از انگیزه کاربر Search Intent از عبارت سرچ شده می گردد. این نشانه ها بیشتر مربوط می شود به وجود کلمات و عبارات. عباراتی که دقیقا منطبق یا هم معنا با عبارت جستجو شده هستند.

به این کلمات و عبارات، کلمات کلیدی گفته می شود.

سئو و اهداف آن

اعتبار Authority در سئو چیست؟

داشتن ارتباط برای رتبه گرفتن صفحه کافی نیست. این صفحه باید به چشم گوگل و الگورتیم اعتبار سنجی آن (یعنی pagerank) معتبر یا دارای اتوریتی به نظر برسد.

برای اینکه مفهوم اعتبار را بیشتر متوجه شوید، به تعداد صفحات وب یک سری منبع ذخیره آب در ارتفاعات متعدد در نظر بگیرید. حالا بیایید این منبع ها را با لوله به هم متصل کنید. این لوله ها همان لینک ها در سطح وب هستند. جریان آب بین این منابع آب شروع می شود و بعضی منبع ها پر تر از بقیه می شوند.

حالا هر چه یک منبع تعداد لوله های بیشتری داشته باشد (تعداد لینک های بیشتر) و به منابع بزرگتری متصل باشد (از سایت های معتبرتری لینک داشته باشد)، پر تر می شود.

به این ترتیب اعتبار برای صفحات ایجاد می شود. گوگل از یک فرمول بندی خاصی که در طول زمان تغییر هم کرده، برای اعتبار دادن به صفحات از طریق لینک ها استفاده می کند.

از همان ابتدا، لینک ها پایه الگورتیم های گوگل را تشکیل می دادند. گوگل از طریق همین لینک ها صفحات جدید را پیدا می کند.

به این صورت که گوگل یک سری خزنده (به صورت برنامه کامپیوتری) دارد که از یک سری سایت های Seed شروع می کند، و به تمام لینک های موجود که می رسد، وارد صفحات می شود و صفحات جدید را کشف می کند.

گوگل در طول یک سال بارها و بارها صفحات وب را می خزد. به دو هدف عمده:

1- تا اگر صفحه جدیدی ایجاد شد یا تغییر کرد، آن را کشف و در دیتا سنترهای عظیمش ثبت و فهرست بندی کند.

2- هدف بعدی فهمیدن ارتباط و میزان اعتبار یک صفحه است. گوگل از طرق متن لینک یا anchor text به موضوع صفحه ای که لینک به آن وارد شده، پی می برد. و همانطور که بالاتر گفته شد، گوگل از طریق لینک ها میزان اعتمادپذیری یک صفحه را نیز اندازه گیری می کند.

چون به صورت مداوم لینک بین صفحات ایجاد و پاک می شود، میزان ارتباط و اعتبار صفحات نیز تغییر می کند. برای همین گوگل بارها به صفحات مختلف سر می زند.

اعتماد  Trust در سئو چیست؟

گوگل به جز ارتباط و اعتبار، نگاه می کند که آیا صفحه ای که قرار است به کاربر نمایش داده شود، قابل اعتماد است یا خیر. مثلا اگر شما به دنبال خبرهای دست اول در مورد بیماری خاصی باشید، هر چقدر هم سایت شما دارای اعتبار یا ارتباط کافی با آن بیماری باشد، گوگل سایت های خبری معتبر یا سایت های مربوط به دولت ها را نمایش می دهد.

یکی از مواردی که اعتماد یک سایت را از نظر گوگل زیاد می کند، لینک های ورودی به سایت هستند. اگر شما از یک سایت قابل اعتماد لینک داشته باشید، اعتماد یا تراست صفحهات سایت شما بالا می رود.

شما باید سه فاکتور ارتباط، اتوریتی و تراست را از سه جنبه برای گوگل محیا کنید.

این سه جنبه یا شاخه سئو، سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی هستند

سئو تکنیکال Technical SEO چیست؟

سئو تکنیکال شامل تمام کارهای فنی مربوط به چیدن ساختار، سرعت، ساختن URL های صفحات و … است. سئو تکنیکال بستر اصلی سایت شما را می سازد.

در سئو تکنیکال مطمئن میشوید URL های شما برای گوگل قابل فهم، صفحات شما دسترس پذیر و کدهای شما بهینه شده و سبک هستند.

سئو داخلی On-Page SEO چیست؟

سئو داخلی (سئو روی صفحه، آن پیج یا on-page) تمام کارهایی است که مربوط می شود به قابل فهم کردن سایت شما برای گوگل. این کارها یعنی تولید محتوایی که مطابق با انگیزه کاربر بوده و محتوای مورد انتظار او را برآورده کند.

همچنین هدینگ ها و تمام تصاویر شامل کلمات و عباراتی باشد که با کلمه و عبارت هدف شما متناسب باشد. کلمه و عبارت هدف شما همان عبارتی است که اصطلاحا به آن کلمه کلیدی یا keyword می گویند و شما می خواهید با آن رتبه بگیرید.

عکس های صفحه باید دارای خاصیتی به نام تگ alt باشند. این تگ به ربات ها و اسکرین خوان ها کمک می کند که منظور عکس را بهتر درک کنند. چون گوگل فعلا نمی تواند فقط با نگاه کردن به عکس بگوید که موضوع عکس چیست!

همچنین مهمترین مورد یعنی عنوان صفحه شما باید دارای عبارت کلیدی شما باشد.

لینک های داخلی همچنین جز مواردی هستند که باید در صفحات سایت خود بگنجانید، به این صورت که از محتواهای مرتبط و با کلمات مرتبط به محتوای خود لینک دهید تا منظور صفحه شما به گوگل کاملا شناسایی شود.

سئو خارجی Off-Page SEO چیست؟

سئو خارجی یا آف پیج به تمامی کارهایی گفته می شود که خارج از سایت شما برای معتبر و قابل اعتماد ساختن سایت شما انجام می شود. یکی از عمده ترین این فعالیت ها اجرای تخصصی لینک بیلدینگ است.

فعالیت در شبکه های اجتماعی و اجرای تبلیغات کلیکی و بنری در جهت فروش و برندینگ، نقش زیادی در سئو وب سایت شما بازی می کند.

البته تمامی فعالیت های سئو خارجی به خصوص لینک بیلدینگ هر ساله در حال تغییر هستند و افرادی که خود را متخصص سئو می دانند باید مدام در حال اجرای تست باشند تا بتوانند بهترین روش برای اجرای لینک بیلدینگ را پیدا کنند. این تست ها گاها هزینه بر هستند.

دقت کنید که تمام فرآیندهای سئو باید در جهت افزایش فروش و بیزینس پلن یا طرح تجاری شما باشد.

یعنی ساختار سایت و محتوای موجود در سایت و حتی سئو خارجی شما باید به گونه‌ای باشد که فروش شما را افزایش دهد.

متخصصین سئو از سه طریق یا تکنیک سایت را سئو می کنند:

سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه سفید White Hat SEO چیست؟

سئو کلاه سفید یعنی اینکه شما بدون توجه به مطالب و مفاهیم موجود در وب، به توصیه های گوگل در مورد سئو گوش کنید و سایت را از نظر دسترس پذیری برای گوگل قابل خزیدن کنید، و محتوایی بنویسید که کاربر را شگفت زده کند.

در این بین برای دیده شدنتان، به تبلیغات و برندینگ بپردازید.

سئو کلاه سیاه Black Hat SEO چیست؟

سئو کلاه سیاه یعنی اینکه تمام تلاش خودتان را بکنید که الگورتیم های گوگل را دور بزنید و در کمترین زمان ممکن، به نتیجه برسید.

در سئو کلاه سیاه شما با استفاده از تکنیک های سئو که از نظر گوگل ممنوع است، سعی در رتبه گرفتن می کنید. تکنیک هایی مانند:

لینک سازی از طریق دریافت و پرداخت پول، کلاوکینگ، ریدایرکت های مخفی، و…

هر کاری که باعث شود رنکینگ گوگل را دستکاری کنید جزء سئو کلاه سیاه دسته بندی می شود.

سئو کلاه خاکستری Gray Hat SEO چیست؟

در سئو کلاه خاکستری شما سعی می کنید تا میتوانید بر اساس تحلیل و بودجه خود تمام قوانین گوگل را رعایت کنید. اما می دانید که بدون انجام کارهای کلاه سیاه نمی توانید، در زمان کم به رتبه دلخواه خود برسید.

برای همین گه گاه از طریق تکنیک هایی سعی میکنید کارهای کلاه سیاه خود مانند لینک بیلدینگ را از گوگل مخفی کنید. چون میدانید مجازات این کار پنالتی و حذف از نتایج گوگل است.

چون این تکنیک بین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه قرار می گیرد به آن سئو کلاه خاکستری می گویند. اکثر متخصصین سئو در این قسمت قرار می گیرند.

نکات سئو چیست؟

شاید هیچ علم و هنری مانند سئو دارای نکته و ترفند نباشد. در واقع سئو شامل رعایت یک سری قوانین موتورهای جستجو و اجرای روش هایی برای بهتر فهماندن محتوای صفحات سایت به موتور جستجو است.

این نکات آنقدر زیاد هستند که از حوصله این مقاله خارج هستند. برای آشنایی با برخی از این نکات، به مقاله نکات سئو مراجعه کنید.

سئو و کسب درامد

اصول سئو چیست؟

اصول سئو شامل تمام مفاهیمی است که باید برای سئو وب سایت اجرا کنید. مفاهیمی که قبل از اینکه دست بردن به کیبورد باید بدانید.

قبل از هر کاری باید هدف کسب و کار خود را بشناسید، آیا شما به دنبال فروش بیشتر هستید یا بازدید بیشتر؟

مشتریان شما چه کسانی هستند؟ آیا از طبقه متوسط هستند یا کسانی هستند که صرفا به دنبال کالای لوکس می گردند؟

مشتریان شما به چه زبانی جستجو می کنند؟ آیا مشتریان شما در زمینه گردشگری احتمال اینکه با جستجوی کلمه هتل به خریدار تبدیل شوند بیشتر است؟ یا اگر با کلمه هتل های مشهد، یا هتل های لوکس مشهد، یا هتل های لوکس نزدیک حرم امام رضا جستجو کنند؟

بعد از این، مهمترین اصل از اصول سئو این است که شما برای تمام نیازهای مشتریان خود بتوانید صفحات جداگانه داشته باشید. طوری که این صفحات با توجه به قدرت وب سایت شما، با یکدیگر تداخلی نداشته باشند.

اصل اساسی بعدی این است که در این صفحات، بتوانید محتوای مورد نظر کاربر خود را تامین کنید. طوری که برای یافتن جواب مجبور نباشد، دکمه برگشت مرورگر را بزند.

شما با اجرا کردن این چند اصل ساده، نصف مسیر سئو وب سایت را رفته اید.

خدمات seo چیست؟

خدمات سئو شامل تمامی جنبه های سئو می شود. یک متخصص سئو هم می ‌تواند به شما خدمات سئو داخلی، سئو خارجی یا سئو تکنیکال بدهد. همچنین ممکن است شما فقط یکی از این خدمات را لازم داشته باشید.

مثلا سئو خارجی که یکی از تخصصیترین جنبه های سئو محسوب می شود. برای همین کسانی که خود متخصص سئو هستند، به سئو روز برای خدمات لینک سازی مراجعه می کنند. (صفحه خرید بک لینک سئو روز را ببینید.)

به غیر از این جنبه ها، ممکن است شما فقط خدمات حسابرسی سئو SEO Audit را بخواهید. حسابرسی سئو یعنی اینکه یک لیست کامل از اشکالات و نقاط قوت سئو سایت شما را به صورت گزارش در اختیار شما قرار دهند.

همچنین ممکن است برخی متخصصان سئو در بعضی از جنبه ها بیشتر وارد باشند و در برخی دیگر کمتر.

قیمت سئو چگونه تعیین می شود؟

قیمت سئو بستگی به پارامترهای زیادی دارد. مهم ترین آن میزان رقابت حوزه شما در صفحه نتایج جستجو است. یعنی هر چه برای گرفتن رتبه بیشتر، نیاز به هزینه و تخصص و زمان بیشتری داشته باشید، هزینه و قیمت سئو بیشتر است.

آموزش قوانین سئو

یادگیری قوانین سئو مانند هر علم و فن دیگری نیازمند صرف وقت و مهمتر از آن اشتیاق است. برای اینکه در این حرفه به تخصص بیشتری برسید، باید قوانین را اجرا و تست کنید.

برای آموزش سئو بهترین کار مطالعه و بعد تست و آزمایش آن ها روی یک وب سایت است. آموزش سئو همچنین از طریق شرکت در کلاس های آموزش سئو، وبینارهای تخصصی سئو، مطالعه مقالات آموزش سئو (دسته بندی آموزش سئو را ببینید) و همچنین کارآموز شدن در یک شرکت سئو امکان پذیر است.

منبع : (سئو چیست سئوروز) seorooz.net/what-is-seo

شاد فیلم

شاد فیلم

اوانو

اپلیکیشن اوانو | Ewano

مطالب مشابه Similar to

دیدگاهتان را بنویسید Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *