طراحی اپلیکیشن
در این مقاله سعی میکنیم به این موضوع پرداخته شود که طراحی اپلیکیشن تلفن همراه چیست، چه ارزشی برای سازمان ما و کاربران ایجاد میکند، نقش آن در دنیای تکنولوژی محور امروزی چیست و اینکه چه وظایفی دارد. بگذارید با این جمله شروع کنیم که یک اپلیکیشن تلفن همراه همان محصول ارائه شده توسط کسبوکار ما نیست، اگرچه این دو ارتباط زیادی با یکدیگر دارند. موضوع مهمی که باید درک کنید این است که محصول مجموعهای از مکانیسمهای مختلف است، ولی اپلیکیشن تنها نمای خارجی و یک راه ارتباطی با کسبوکار است. به عبارت دیگر، اپلیکیشن نقطهای است که کاربران توسط آن پروسه جستجوی خدمات و محصولات را شروع میکنند و سپس از بسیاری از خدمات و محصولات ارائه شده توسط کسبوکار استفاده میکنند. بهعنوان مثال، وقتی ما یک کسبوکار اجاره اتومبیل را مدیریت میکنیم، یک کاربر میداند که میتواند با استفاده از تلفن همراه خود و با چند کلیک ساده ماشین خود را سفارش دهد و حتی هزینهی آن را بصورت اینترنتی پرداخت کند. اما یک کاربر نیازی به فکر کردن در مورد هر چیزی که در پشت این اپلیکیشن در حال انجام است، ندارد؛ مانند الگوریتمهای محاسبه زمان سفارش و غیره. به هرحال، کاربر تنها از اپلیکیشن برای اهداف خود استفاده میکند و ظاهر اپلیکیشن جزء مواردی است که بیشتر مورد توجه او قرار میگیرد. به همین دلیل است که وقتی میگوییم این اپلیکیشن به درستی کار نمیکند، باید اپلیکیشن و آنچه را که بوجود آمده است، روشن و شفاف کنیم.
طراحی اپلیکیشن حرفه ای تنها به معنی استفاده از تصاویر و اپلیکیشن نیست، بلکه طراحی اپلیکیشنهای موبایل حداقل از دو عنصر اساسی تشکیل شدهاند، تجربه کاربری یا UX و رابط کاربری یا UI. اول از همه، هنگامی که مطمئن شدید که تعامل درستی میان کسبوکار و مخاطبان برقرار شده است، لازم است بدانید که چه مقدار و چه دادههایی باید در مقابل چشمان مخاطبین ظاهر شود و به چه روشی سازماندهی ناوبری درون یک اپلیکیشن انجام میشود.
این قسمت بزرگی از طراحی اپلیکیشن است که از آن بعنوان تجربه کاربری یاد میشود. رابط کاربری نیز عنصری بصری است و بدون شک ارتباط تنگاتنگی با تجربه کاربری دارد. به طور معمول طراحی رابط کاربری را طراحی اپلیکیشن میگویند. بنابراین وقتی میشنوید که طراحی شما زیبا است، یا خیلی خوب نیست، به احتمال زیاد به این معناست که تصویر آن چندان خوب نیست، و شما باید درک کنید که طراحی اپلیکیشن ترکیبی از دو بخش بسیار بزرگ است.
جلب توجه کاربران برای بسیاری از سازمانها امری دشوار است، بنابراین استفاده از استراتژی طراحی رابط کاربری/تجربه کاربری برای فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل موضوع بسیار مهمی برای ادامه رقابت یا پیشی گرفتن از سایر رقبا است. یک اپلیکیشن موبایل طراحی شده براساس UX/UI میتواند رضایت مشتریان شما را هنگام تعامل با پلتفرم دیجیتال و اپلیکیشنهای شما بطور قابل توجهی بهبود ببخشد، که این امر به معنی دریافت بازخورد بیشتر و در نهایت سود بیشتر برای کسب وکار است. در ادامه به چند مورد از اهمیت استفاده از UX/UI در طراحی اپلیکیشن میپردازیم:
جذب و وفاداری مشتریان را افزایش دهید
یک تجربه کاربری قدرتمند، در جذب و حفظ مشتری جایگاه رقابتی بسیار خوبی به شما میدهد. طراحی یک اپلیکیشن زیبا و لذتبخش یک راه بسیار آسان و راحت برای ایجاد اعتماد میان کاربران است، بنابراین شانس شما را برای جذب کاربران بیشتر میکند.
فرصتهای درآمدزایی را به حداکثر برسانید
برنامهریزی استفاده کاربران از پلتفرم شما، اطمینان از شناسایی و بهینهسازی همه فرصتهای بالقوه برای تبدیل کاربران به مشتریان را فراهم میکند. شما با استفاده از طراحی اپلیکیشن UX/UI میتوانید به بهترین وجه ممکن، پاسخگوی نیازهای کاربران باشید و به طور مداوم تجربه کاربری را بهبود ببخشید، تا همیشه با بهتر کردن تجربه بصری، تعاملات اپلیکیشن برتر و بهبود اقدامات عملی که منجر به رشد میشود، از بهترین نتایج سازمانی برخوردار شوید.
بهینهسازی منابع، زمان توسعه و هزینه
یکپارچهسازی UX/UI اپلیکیشن در روند توسعه شما تاثیرگذار است و به شما این فرصت را میدهد تا به بیشتر موارد کاربردی که در طول و بعد از توسعه راهحل خود با آن روبرو شدهاید و میشوید، بپردازید. طراحان اپلیکیشن میتوانند قبل از طراحی اپلیکیشن، نیازهای کاربران را پیشبینی کنند و درنهایت اطمینان حاصل کنند که طراحی هم انعطافپذیر باشد و هم مقیاسپذیر.
حصول دیدگاههای بیشتر از مشارکت کاربران
معیارهای مشارکت بسیار ارزشمند هستند، آنها به شما ایده میدهند که مشتریان شما چه چیزی را ارزشمند میدانند و چه چیزی باعث خرید یا درخواست خدمت از سمت آنها میشود. با بهینهسازی تجربه کاربری پلتفرم خود، یک محیط آزمایشی برای مشتریان خود ایجاد کنید تا با راهحلهای ارائه شده توسط کسبوکار شما ارتباط برقرار کنند.
اصول مهم طراحی اپلیکیشن
چهار قانون طراحی اپلیکیشن تعاملی را در طراحیهای خود مدنظر قرار دهید:
- طرحهای هدفمند: باید بدانید که طرحهای شما برای دستیابی به چه چیزی و برای چه کسی لازم است.
- قابلیت استفاده: از کاربر میتوان به عنوان مطلوبیت اپلیکیشن نیز استفاده کرد. اگر اپلیکیشن طراحی شده شما مطلوب نباشد، کاربران از آن استفاده نخواهند کرد.
- آشنایی با عملکرد: به عنوان مثال، یک عبارت با خط آبی در زیر آن نشاندهنده یک پیوند لینک است که با کلیک بر آن به صفحهای دیگر متصل میشوید.
- اپلیکیشن پاسخگو: هنگامیکه کاربر کاری را در اپلیکیشن انجام میدهد تا وقتی آن را از دست میدهد، برای اطلاع کاربر، اپلیکیشن باید پاسخگوی کاربر باشد.
کاربر خود را بشناسید
بدون شناختن کاربر خود، نمیتوانید بفهمید برای آنها طراحی عالی چه معنیای دارد. این موضوع به مطلب مطرح شده در بالا اشاره دارد که طراحیهای شما باید هدفمند باشند. شما باید طرحهای خود را در محدودهی انتظارت کاربران نگه دارید.
طرح کلی نوشتاری از اپلیکیشن
براساس اطلاعاتی که تاکنون درباره کاربران هدف خود جمعآوری کردهاید، شروع به ساختن ماکت کنید. این نمونههای اولیه هیچ چیز فانتزیای ندارند و در واقع هرچقدر که راحتتر طراحی شوند، استفاده از آن نیز راحتتر خواهد کرد.
پیاده سازی اپلیکیشن با رعایت تمام اصول طراحی و مارکتینگ یکی از خدماتی است که شرکت تکران ارائه می دهد.
دیدگاهتان را بنویسید
Comments