
7 تکنیک افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری در سایت
نرخ تبدیل یکی از معیارهای مهمی است که همهی کسب و کارها از جمله صاحبان سایتها باید مد نظر قرار دهند. اما نرخ تبدیل چیست و چگونه میتوان آن را بهبود داد؟
در این مقاله از کافه اپس ، مفهوم نرخ تبدیل و روشها و ترفندهای بهبود آن را بررسی میکنیم. اگر به فکر افزایش فروش و رونق کسب و کار اینترنتی خود هستید، پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
نرخ تبدیل چیست؟
نرخ تبدیل (Conversion rate) سایت، به معنای تعداد افرادی است که از میان تمامی افراد وارد شده به سایت (یعنی بازدیدکنندگان یا کاربران سایت)، به خریدار تبدیل میشوند. با توجه به این تعریف، متوجه میشویم که نرخ تبدیل بیشتر به معنای فروش بیشتر است و صاحبان سایتها باید همواره به دنبال یافتن و اجرای تکنیکهای افزایش نرخ تبدیل باشند.
روشهای بهبود نرخ تبدیل سایت
بهبود نرخ تبدیل برابر با افزایش درآمد میباشد. بنابراین باید صاحبان سایتها تمام تلاش و تمرکز خود را برای بهبود این نرخ، به کار ببرند. قبل از هر چیز یادآوری این نکته ضروری است که بخشی از نرخ تبدیل وبسایت شما به سایتی که خریداری کردهاید بستگی دارد و این یعنی در زمان طراحی سایت باید سایت ساز مطمئن و خوبی را انتخاب کنید تا خیالتان از برخی جوانب آسوده باشد. در ادامه برخی از مهمترین اقدامات و ترفندهایی که باید برای بهبود نرخ تبدیل سایت در نظر گرفته شوند را بیان میکنیم.
1- سرعت سایت
اگر صفحات شما با سرعت مناسبی لود نشوند، چه اتفاقی میافتد؟ کاربر از بازدید از سایت شما خسته شده و بدون صرف زمان بیشتر در آن و انجام خرید، به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد. بنابراین برای بهبود نرخ تبدیل، باید توجه ویژهای به سرعت لود صفحات سایت خود داشته باشید.
2- تجربه و رابط کاربری
زمانی که کاربران با محصولی کار میکنند، فارغ از اینکه محصول فیزیکی است یا دیجیتالی مانند سایت، تجربهای خوشایند یا ناخوشایند از کار کردن با محصول مورد نظر خواهند داشت. اگر تجربهای که برای آنان ایجاد شده، خوشایند باشد، آنها به محصول علاقهمند میشوند، در غیر اینصورت آن را رها خواهند کرد. به این موضوع تجربهی کاربری گفته میشود.
رابط کاربری به تمامی موارد مربوط به طراحی بصری، محل و شکل المانها، تایپوگرافی، رنگها، طراحی گرافیک و … گفته میشود.
با توجه به توضیحات بالا، واضح است که هر چقدر که یک سایت تجربهی کاربری و رابط کاربری بهتری داشته باشد، شانس بیشتری برای جلب توجه و جذب کاربران به سایت و در نهایت افزایش نرخ تبدیل خواهد داشت.
فرقی نمیکند شما قصد طراحی سایت فروشگاهی ، شرکتی ، آگهی و … را داشته باشید، در هر صورت باید سایتی با تجربه و رابط کاربری خوب خریداری کنید.
3- جلب اعتماد مخاطب
مهمترین اصل برای تبدیل مشتری به خریدار و افزایش فروش، جلب اعتماد کاربران سایت است. در واقع بسیاری از اقدامات دیگر مانند تولید محتوای خوب، گرفتن نماد اعتماد، استفاده از تصاویر با کیفیت، تجربه و رابط کاربری خوب و … همگی در جهت جلب اعتماد مخاطبان انجام میشوند. هر چقدر بتوانید در جلب اعتماد مخاطبان موفقتر عمل کنید، شانس بیشتری برای افزایش نرخ تبدیل سایت خواهید داشت.
4- تولید محتوای با کیفیت
دلیل مراجعهی کاربران به سایت شما، محتوای آن است. هر چه محتوای سایت با کیفیتتر و اصولیتر باشد، احتمال افزایش نرخ تبدیل بیشتر میشود. به همین دلیل در این بخش نکاتی را برای تولید محتوای با کیفیت و کاربرپسند بیان میکنیم.
-
- مرتبط بودن
باید عنوان محتوا یا صفحهی شما با محتوایی که در آن قرار دادهاید، کاملا مرتبط باشد. در بسیاری از مواقع سایتها با درج عناوین غیرمرتبط برای صفحات و محتواهای خود، افراد را به سمت سایت خود هدایت میکنند. اما موضوعی که اتفاق میافتد این است که افراد به دلیل مشاهدهی محتوای غیر مرتبط، نه تنها از سایت خرید نمیکنند، بلکه آن را ترک میکنند.
درج متای توضیحات غیر مرتبط برای صفحات سایت هم همین نتیجه را در پی دارد.
-
- انتخاب عنوان جذاب
اگر محتوایی جذاب باشد اما عنوان جذابی نداشته باشد، شانس کمتری برای دیده شدن دارد و در نتیجه تأثیر چندانی بر افزایش فروش نخواهد گذاشت.
-
- شروع جذاب
افراد در همان چند ثانیهی اول تصمیم میگیرند که در سایت شما باقی بمانند یا آن را ترک کنند. شروع جذاب تأثیر زیادی بر این تصمیم کاربران دارد. بنابراین در شروع صفحات سایت و محتوای خود از تصاویر جذاب و با کیفیت، متن جذاب و … استفاده کنید.
-
- محتوای با ارزش
نوشتن محتوای مفید، ارزشمند و کاربرپسند یکی از مهمترین مواردی است که میتواند در افزایش نرخ تبدیل سایت تآثیرگذار باشد. حتما از اصول تبلیغنویسی در تولید محتوا به ویژه تولید محتوای صفحاتی از سایتتان که جنبهی معرفی محصول دارند، کمک بگیرید.
5- افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت
اگر کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند، احتمال خرید آنها افزایش میابد. به همین دلیل باید از ترفندهای مختلفی برای افزایش ماندگاری کاربران در سایت استفاده کنید. نوشتن محتوای جذاب، قرار دادن لینک محتواهای مرتبط، استفاده از فرمتهای محتوایی متنوع، سرعت لود مناسب سایت، خوانایی و انتقال محتوا بدون پیچیدگی، رابط و تجربهی کاربری خوب و عدم نمایش تبلیغات و پاپآپ زیاد از جمله مواردی هستند که باعث افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت میشوند.
6- استفاده از دعوت به اقدام (Call To Action)
در محتوای خود از افراد بخواهید تا کاری را برای شما انجام دهند، مانند کلیک بر روی دکمه یا لینک مشاهده، انجام ثبت نام رایگان، وارد کردن ایمیل و … . شاید بگویید کاربران خودشان میدانند در هر مرحله باید چه اقدامی انجام دهند و نیازی به درخواست و دعوت نیست. اما باید بدانید در بسیاری از مواقع لازم است شما خودتان از کاربران بخواهید تا اقدامی را انجام دهند. در واقع CTA میتواند افراد را به اقدام کردن ترغیب کند. بنابراین قرار دادن دعوت به اقدام مناسب در محتوا میتواند نقش بسیار مهمی در افزایش نرخ تبدیل سایت داشته باشد.
7- گفتگوی آنلاین با کاربران
در صورتی که چت آنلاین سایت شما فعال باشد، افراد میتوانند راحتتر با شما ارتباط برقرار کرده و سؤالات خود را از شما بپرسند. بنابراین احتمال خرید کاربرانی که به دلیل سؤالات و ابهامات ذهنشان خرید نمیکنند، افزایش خواهد یافت. از طرفی دیگر چت آنلاین و پاسخگویی به این معناست که شما به صورت فعال حضور دارید. همین موضوع یکی از دلایلی است که میتواند باعث افزایش اعتماد کاربران و تبدیل آنان به مشتری شود.
سخن پایانی …
دراین مقاله 7 مورد از مهمترین راهکارها و تکنیکهای افزایش فروش را بیان کردیم. با توجه به مطالب گفته شده، نوع طراحی سایت و زیبایی و کاربرپسند بودن آن، تأثیر زیادی بر بهبود نرخ تبدیل سایت شما دارد. علاوه بر این ریسپانسیو بودن سایت نیز در افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت، افزایش اعتماد آنان و در نهایت بهبود نرخ تبدیل، مؤثر است. بنابراین شما باید در زمان خرید سایت و طراحی سایت ارزان به تمامی این مواد توجه لازم را داشته باشید.
مینا دالوند
سلام روز بخیر به نظر من تبدیل کاربر به مشتری یک مطالعه و روانشناسی دائمی از رفتار کاربران رو نیاز داره و میشه گفت باید این مساله رو جزئی دائمی از برنامه کاری هر سایتی دونست. در مورد سایت هم سایت ساز مناسبی که بتونه امکانت مورد نیاز مشتری رو در اختیارش قرار بده خیلی مهمه. من از سایت ساز زرین برای اینکار استفاده کردم و خداروشکر نتیجه خوبی هم گرفتم
زهرا رادمنش
سلام، خیلی ممنون بابت محتوای خوبتون به نظر من اعتماد سازی جزوی اساسی ترین بخش هاست. هر چقدر کیفیت و قیمت محصولاتتون خوب باشه ولی اعتماد سازی خوب نداشته باشید قطعا فروش بالایی رو تجربه نمی کنید. یکی از بهترین راه ها واسه اعتماد سازی طراحی سایت خوب و همچنین دریافت مجوز از سازمان های مربوطه و نظرات مشتریان هست.
علی شجاعی
برندسازی خوب نیز میتونه تو نرخ تبدیل ما تاثیر داشته باشه. با داشتن برند خوب علاوه بر ورودی زیاد . فروش زیادی هم خواهیم داشت.